Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nakłada na samorządy konieczność tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w tym:
· opracowanie i realizacja programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
· prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
· zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsca w ośrodkach wsparcia;
· tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
Zespół interdyscyplinarny powołuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
· jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
· gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
· Policji;
· oświaty;
· ochrony zdrowia;
· organizacji pozarządowych.
W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi, mogą wchodzić prokuratorzy, a także inne osoby działające na rzecz przeciwdziałania przemocy.
Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest:
· diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie;
· podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku;
· inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie;
· rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym;
· inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów w indywidualnych przypadkach. W skład grupy roboczej wchodzą te same podmioty, które wchodzą w skład zespołu interdyscyplinarnego.
Do zadań grup roboczych należy:
· opracowanie i realizacje planu pomocy indywidualnego przypadku,
· monitorowanie sytuacji rodziny,
· dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin oraz ich efektów.